‘’Maar het kan ook haat zijn. Haat en liefde zijn beide
een vorm van hechten.’’
Rosa Kusstatscher heeft een mode-imperium weten op te bouwen
dankzij haar onfeilbare gevoel voor stijl. Maar vanavond, terwijl ze zich
voorbereidt op de belangrijkste ontmoeting van haar leven, laat haar
zelfverzekerdheid haar in de steek. Wat heeft haar hier gebracht?
Terwijl ze twijfelt over de juiste jurk en lippenstift, begint Rosa haar
ongelooflijke verhaal te vertellen. Het verhaal van een arm plattelandsmeisje
uit de Italiaanse bergen. Van de Nazibezetting en haar vlucht naar veilige
oorden. Een verhaal over hoop en verdriet in Zwitserland, glamour en liefde in
Parijs. Over ambitie en verlies in Rio de Janeiro, succes en zelfontplooiing in
New York.
Een heel leven op de vlucht, realiseert ze zich nu. Maar ze wil niet langer
vluchten.
Met zo een kaft kan het bijna niet anders of je valt bij
voorbaat al voor dit boek. Echter nadat
ik ‘De kleermaakster van Parijs' gelezen heb, verdiend het wellicht een meer
volwassener omslag. In ieder geval een gebonden luxe versie. Dit boek is namelijk
veel meer dan de doorsnee roman, dit is een historische roman die emotioneert
en je aanzet tot nadenken.
In het begin vond ik het wat lastig om in het verhaal te
komen en waardoor dat kwam kan ik niet precies uitleggen. Misschien omdat de
context nog niet helemaal duidelijk was of de opzet van het verhaal. Maar na
ongeveer 70 bladzijden pakte het verhaal me en het liet me niet meer los. Ik
had zelfs moeite om, omdat er nu eenmaal ook meer dingen moeten gebeuren dan
lezen, het boek aan de kant te doen. Maar eenmaal over de helft heb ik me
overgegeven aan het verhaal van Rosa en las ik het in één ruk uit.
De schrijfstijl is simplistisch maar het verhaal allenzins niet. We leren Rosa
kennen als ze nog kind is en we sluiten het boek af als ze al ver in de zestig
is. Een groot deel van haar leven beleef je als lezer dus intens mee. Al blijft het
verhaal qua emotie wel wat aan de oppervlakte. Dat had wat mij betreft wat dieper
mogen gaan, dan had ‘De kleermaakster van Parijs’ wellicht direct een literaire
roman geweest.
Het zijn twee verhalen die verteld worden maar deze verhalen lopen wel parallel
aan elkaar en dat is iets wat je minder vaak ziet in boeken. De schrijfster
Georgia Kaufmann heeft dat heel knap gedaan want je waant je of in het verleden
dan wel in het heden, zonder dat je tijdens het lezen steeds bewust moet omschakelen.
Wat heel leuk is, maar vooral goed gedaan, zijn de titels van
de hoofdstukken. Ze zijn allemaal een bepaald voorwerp, bijvoorbeeld ‘nepwimpers’
of ‘katoen’. Elk hoofdstuk draait dan om dat onderwerp en hebben een grote invloed
op haar leven op dat moment.
Het enige wat ik niet heel goed kan plaatsten is de titel ‘De kleermaakster van
Parijs’. Het is niet zo dat het er niets mee te maken heeft maar je krijgt er
in eerste instantie toch een ander beeld bij. Het verhaal gaat namelijk veel
verder dan Parijs en Rosa, het hoofdpersonage, heeft ook veel meer bereikt. En
dat is zeker niet allemaal een succesverhaal. Rosa maakt ook persoonlijke keuze
met desastreuze gevolgen. Voor haarzelf maar zeker ook voor anderen. Als lezer
vond ik het fijn dat deze niet werden weggepoetst zoals vaak in boeken gebeurt
maar dat je nu eens las wat de gevolgen voor het hoofdpersonage dan ook
daadwerkelijk zijn.
Tot op het einde blijft het de vraag wie toch ‘ma chère’ is
en de uitkomst is verbazend. Het boek
‘De kleermaakster van Parijs’ is vooral een ode aan Rosa. De sterke vrouw met
een visie, die altijd een keer meer opstaat dan dat ze gevallen is. Maar ook hield
ik van alle andere personages. Het verhaal laat zien dat je ondanks verlies en
tegenslag door liefde altijd wel weer de kracht kan vinden om door te zetten of
opnieuw te beginnen.
Als Georgia Kaufmann dit al weet te schrijven als debuut roman dan ben ik heel benieuwd naar haar volgende boeken.
Titel: De kleermaakster van Parijs | Auteur: Georgia Kaufmann | Uitgeverij: AW Bruna | Genre: roman | Vertaling: Valérie Janssen | Oorspronkelijke titel: The dressmaker of Paris | Aantal bladzijden: 478 | ISBN 978 94 005 1651 9
Geen opmerkingen:
Een reactie posten