vrijdag 18 september 2020

Grid - Nick Cook


Wat als...onze geheime diensten allang in staat zijn om onze gedachten af te luisteren?
Wat als...telepathie, remote viewing, helderziendheid en psychokinetische krachten allang door onze overheden worden ingezet?
Wat als... onze toppolitici en legeraanvoerders allang paranormale spionage en paranormale wapens gebruiken?
Wat als...onze wetenschappers allang in staat zijn om door middel van kwantumfysica enorme computers te ontwikkelen die de holosfeer kunnen kraken?


Elke dag wordt de president van de Verenigde Staten met de dood bedreigd. De Secret Service verzekert hem dat hij geen gevaar loopt, maar hij geloofd hun niet langer. Want keer op keer droomt hij over zijn eigen dood. Een nachtmerrie die zo realistisch is dat het lijkt alsof hij gewaarschuwd wordt.
John Cain is de lijfarts van de president. Hij wordt verzocht om naar een kerk nabij het Witte Huis te komen, waar een ex-militair dreigt zelfmoord te plegen. De man verteld hem over een complot om de president te vermoorden en onthult geheimen die hij niet kan weten. dan maakt een politiekogel een einde aan het leven van de ex-militair. Het is het begin van een reeks gebeurtenissen die Cain met andere ogen naar de wereld om hem heen doen kijken. naar wat werkelijkheid is en wat niet.

''Grid zoekt de grenzen van wetenschappelijk onderzoek en de moderne surveillancestaat op en vertelt een verhaal van samenzweringen en paranoia. Zo nieuw als de dag van morgen en perfect voor deze tijd. Ga er even goed voor zitten want het zal wel even duren voordat je weer op ademt bent.'' Deze aankondiging is van Terry Hayes, de schrijver van de nog steeds wereldwijd best verkochte thriller 'Ik ben Pelgrim'. Een boek wat ik jaren geleden gelezen heb en wat me echt slapeloze nachten bezorgd heeft en waar ik nog steeds van kan huiveren.
Dus met het boek 'Grid' zat ik bij voorbaat al in mijn element, helaas werd het een grote teleurstelling. De bijzondere kaft is nog het meest wat me bevalt aan het boek. Het is veel te langdradig en onsamenhangend. Er zijn teveel, maar dan ook echt teveel personages. Zoveel dat er achterin een lijst met biografie van elk persoon staat, dat geeft al een alarmbel. Hierdoor krijgt het verhaal geen samenhang, geen diepte en is er alleen een verslag van gebeurtenissen maar geen enkele ruimte voor een emotie. Terwijl emoties ook in dit soort thrillers juist zo van belang zijn. Want hoe komt een persoon tot zo een daad, wat voelt iemand wanneer er een dreiging heerst. Dat geeft de spanning, niet de ellenlange uitleg over ICT-spionage. 
Het boek is ingedeeld in drie delen waarvan het laatste deel nog het meest leesbaar is. In de eerste twee delen gebeurd er teveel en is er veel onduidelijkheid in de negatieve zin van het woord. Want onduidelijkheid kan ook juist voor een cliffhanger naar het einde toe leiden. Helaas is het einde voorspelbaar en kan ik niets anders concluderen dat het boek een grote tegenvaller is. Rede temeer om 'Ik ben Pelgrim' maar weer eens te voorschijn te halen.






Dat zijn voor mij 2 sterren, maar ik weet wel dat Cook niet mijn schrijver is en zal dan ook niet nog eens een boek van hem op pakken
Josh Cain is de lijfarts van president Robert S. Thompson. Wanneer Josh wordt verzocht om naar een kerk nabij het Witte Huis te komen blijkt dat er een ex-marinier dreigt met zelfmoord. Nog voordat een politiekogel een einde maakt aan het leven van deze Duke Gapes, vertelt hij Cain over een complot om de president te vermoorden. Hij onthult daarbij details, die hij onmogelijk kan weten. Dit incident is het begin van een rollercoaster aan gebeurtenissen en die Josh doen terechtkomen in de wereld van psychic intelligence.

en om de draad niet kwijt te raken. Dat is dit boek echter meer dan waard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten