''Afgunst is een onvruchtbare plant''
Maria Sibylla Merian is bekend om haar onderzoek naar bloemen, vlinders en insecten, die ze op een schitterende manier tekende. Een avonturierster wier durf geen grenzen kende en die haar tijd ver vooruit was. Dit is haar verhaal:
Nederland, eind zeventiende eeuw. Om te ontsnappen aan de beklemming van haar ongelukkige huwelijk probeert de Duitse kunstenares en natuuronderzoeker Maria Sibylla Merian opnieuw te beginnen in Amsterdam. Haar grote droom is om hiervandaan een oversteek te maken naar het verre Suriname. Daar wil ze de fascinerende diversiteit aan vlinders in het tropische regenwoud bestuderen. Haar start in de grote stad is echter hobbelig. De verwachte schilderstudenten blijven weg, en ze vindt geen geldschieters voor haar reis. Maar Maria is vastbesloten om niet op te geven en haar doel te bereiken.
Deze roman is gebaseerd op ware gebeurtenissen en daarom ligt de verhaallijn uiteraard al vast, wat voor een auteur altijd een spannende uitdaging is. Toch heeft het leven van Maria Sibylla Merian zoveel aspecten dat je verwacht te verdwijnen in een doolhof aan gebeurtenissen. Echter voldoet het boek hier niet helemaal aan, want ondanks de prettige schrijfstijl is het een kabbelend voorgaan van een voorspellend leven. Is de persoon Maria Sibylla Merian dan toch saaier dan gedacht of is het de schrijfster die de gebeurtenissen niet over weet te brengen? Het is in ieder geval een gebrek aan emotie in het verhaal. Alle personen worden vrijwel gelijkwaardig opgevoerd en uitgebeeld. Aan echte grote drama's wordt vrij gemakkelijk voorbijgegaan, simpelweg door gewoon al weer te schrijven over de volgende gebeurtenis. Wat een gemiste kans is, want als het boek wordt gelinkt aan grote auteurs als bijvoorbeeld Lucinda Riley, dan mist de Ruth Kornberger nog wel wat ervaring, dan wel talent. Geen slechte roman, integendeel, het leest fijn en vlot door en je komt zo ook nog het een en ander te weten over de vrouw achter de prachtige plaattekeningen zonder een droge autobiografie te moeten lezen. Maar door de recensie in de media verwacht je wel een meeslependere roman in handen te hebben en dat is helaas niet waar. In het nawoord wordt door de schrijfster zelf een uitleg gedaan waardoor voor mij een grote onduidelijkheid duidelijk werd en dus ook waarom het boek enigszins tegenviel. Want het is precies dat stuk wat mij het meeste tegen las. Ik zal het hier echter niet verklappen omdat andere lezers het boek misschien anders ervaren dan ik. De kaft is trouwens prachtig.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten