''Het geroddel van mensen kan iemand kapot maken.''
Hamburg, 1889: als Gertrude Oscar Troplowitz ziet, jaren na zijn stage bij haar vader en inmiddels een succesvol ondernemer, is het snel duidelijk dat de twee voor elkaar bestemd zijn. Ze willen niets liever dan samen iets opbouwen. Oscar neemt het laboratorium over van een zekere Paul Beiersdorf en begint met het ontwikkelen van nieuwe producten, waaronder de inmiddels klassieke Nivea-crème. Het wordt een succesvolle onderneming, waar hij oog blijkt te hebben voor alle werknemers.
Maar hoe succesvol hij ook is, in de hogere kringen van Hamburg wordt Oscar gemeden vanwege zijn moderne opvattingen - maar ook omdat hij Joods is. Om hem te helpen begint Gertrude samen met een bevriende kunstenares, Irma, salonavonden te organiseren en invloedrijke vrienden uit te nodigen. Zal het haar lukken om alle tegenstanders van gedachten te doen veranderen en Oscar en het bedrijf te redden?
De vrouwen van Beiersdorf is een trilogie, waarvan Getrudes besluit het eerste deel is.
Na het lezen, van wat ik dacht een simpele maar fijne feel-good met een zweempje geschiedenis, kom ik toch enigszins teleurgesteld en bedrogen uit. In het nawoord staat echter vermeld dat het boek wel gebaseerd is op een Beierhof kwestie, maar dat het de mannen waren die deze uitvindingen en reclame ontwerpen deden en niet de vrouwen. Mijn grote vraag rijst nu waarom is hier dan voor gekozen en waarom staat dat niet in een voorwoord? Dit geeft een heel andere leeservaring, je weet dan alvast waar je aan begint (of niet). Nu was het een soort van teleurstelling.
De schrijfstijl is eenvoudig te noemen maar door de afwisseling in personages krijg je toch wat meer inzicht in het verhaal. Diepgang niet, want vrijwel alle personages blijven oppervlakkig. Alle gebeurtenissen verlopen hierdoor wat tam, echte emotie zit er niet in. Dat komt ook omdat echte spanning, in welke vorm of bij welke gebeurtenis dan ook, uitblijft. Terwijl er wel boeiende onderwerpen in het boek worden aangehaald; de verkorte werkweek was een idee van Oscar en zijn Joodse afkomst bleek maar vaak genoeg een obstakel te zijn.
Neemt niet weg dat het af en toe heel fijn is om zo een boek tussendoor te lezen. Naar het volgende deel kan al snel uitgekeken worden, Antonia's hoop verschijnt op 3 mei 2022. Wat beleven de (fictieve) vrouwen dan weer?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten