zondag 1 november 2015

De verdediging - John Grisham

Sebastiaan Rudd is geen gewone advocaat...

''Laat me je alvast waarschuwen, ik ben alles behalve een doorsnee advocaat. In mijn kantoor zal je geen leren fauteuils aantreffen of een chic eikenhouten bureau. Partner bij een prestigieuze firma ben ik ook al niet en pro-Deozaken zijn aan mij niet besteed. Wat ben ik dan wel? Heel simpel, een advocaat die vecht tegen het systeem wanneer het systeem verrot is. Iemand die mensen helpt die bij niemand anders terecht kunnen en iemand die een bloedhekel heeft aan onrecht. Mijn naam is Sebastian Rudd, ik ben een van de goodguys en ik doe alles wat in mijn macht ligt om te winnen. Binnen de grenzen van de wet, maar het scheelt niet veel.''

Sebastian Rudd is een van Grishams kleurrijkste en extravagantste beschreven hoofdpersonen ooit. De verdediging is geschreven alsof je kijkt naar een aflevering van 'House of cards' of 'True Detective'.

John Grisham is de auteur van meer dan dertig thrillers en romans waarvan vele er zijn verfilmd. Grisham groeide uit tot een van de succesvolste thrillerschrijvers aller tijden. Met zijn boek 'De verdediging' laat hij een nieuwe schrijfstijl zien. Het zijn snelle, korte verhalen die uiteindelijk allemaal met elkaar te maken hebben. Persoonlijk moest ik eerst wennen aan de manier waarop het geschreven werd. Maar door middel van de verschillende verhalen en het tempo maakt John Grisham wederom duidelijk hoe het rechtssysteem wrikt maar vooral ook weer hoe corrupt het is. De personages zijn oppervlakkig en sommige gebeurtenissen had hij wat minder aangedikt kunnen beschrijven. Misschien deed hij dit juist om te laten zien hoe belachelijk het allemaal is en in wat voor wereld we leven. Een wereld waarin nog steeds de macht van de sterkste wint.

Johh Grisham neemt het zowel in zijn boeken als in zijn eigen leven op voor mensen die er alleen voor staan en niet de middelen hebben om voor zichzelf op te komen. Hij zou zo Sebastian Rudd kunnen zijn. Met dit boek heeft hij in ieder geval een statement willen maken en zich qua schrijfstijl aan de moderne tijd aangepast.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten