vrijdag 8 juli 2016

Je verleden zit altijd in je heden”
In de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog werd onder de groene weilanden van Loughton in Essex een netwerk van tunnels gegraven. De tunnels worden ontdekt door een groepje kinderen en ze maken het tot hun geheime speelplek.
Zeventig jaar later is het een totaal andere wereld. Vrienden uit het verleden zijn getrouwd, verhuisd, verdwenen of gestorven. Ontwikkelaars hebben het groene landschap voorgoed veranderd. Tijdens de bouw van een nieuw huis wordt een lugubere ontdekking gedaan. Een geheim dat tientallen jaren begraven is geweest. Een overbelaste politie-inspecteur, die zijn handen al meer dan vol heeft aan misdaden in het heden, moet nu een mogelijke moordzaak uit het verleden onderzoeken.

De Engelse schrijfster
Ruth Rendell (1930-2015) schreef met 'Het buurmeisje' haar op één na laatste boek. Het is de laatste thriller die ze tijdens haar leven gepubliceerd heeft zien worden. Rendell overleed in 2015 aan een beroerte. Ook had ze net het manuscript klaar van haar laatste roman 'Dark Corners'. Ruth Rendell schreef eerder ook psychologische thrillers, onder het pseudoniem Barbara Vine.

Het boek is geschreven met de voor Ruth Rendell herkenbare stijl. Duidelijk en scherp en personages haarfijn uitgelicht. Het is vooral bewonderenswaardig hoe ze de tijds- en sfeerbeelden van de zo totaal verschillende periode van 70 jaar weet weer te geven.
Het is echter jammer dat het boek wordt uitgegeven onder de categorie thriller. Er word inderdaad een moord geleegd in het verhaal maar de hoofdzaak van het verhaal is toch vooral de onderlinge relaties binnen een groep. Door de lugubere vondst zijn de inmiddels bejaarden genoodzaakt opnieuw met elkaar herenigd te worden. De onderlinge spanningen die er dan ontstaan worden zeer uitgebreid en interessant vertelt maar laten daardoor de spanning van een thriller achterwege. Het zou daarom meer op zijn plaatst zijn om dit boek in de categorie psychologische roman te plaatsen.
Verder komt het boek wat langzaam op gang en is het einde voorspelbaar maar de manier waarop Ruth Rendell in moderne taal het dilemma van ouder worden combineert met een moordmysterie is zeer knap.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten