donderdag 15 juni 2017

Ik ben niet bang - Niccolo Ammaniti

''Dat was alles wat ik wist. Dat ik in het duister was beland. En zodra dat tot me was doorgedrongen, wist ik niets meer.''

Het is de heetste zomer van de twintigste eeuw. De setting: een kleine gemeenschap, bestaande uit vijf huizen, omringd door korenvelden. Terwijl de ouderen binnen schuilen tegen de hitte, trekken zes kinderen er op hun fietsen op uit, in de door de zon geteisterde desolate omgeving. Wanneer ze in een verlaten en onbewoonde boerderij op onderzoek uitgaan, stuit de negenjarige Michele Amitrano op een geheim, een geheim dat zo indrukwekkend en zo verschrikkelijk is dat hij niemand erover durft te vertellen. Om in het reine te komen met zijn ontdekking, moet Michele over morele dilemma's heen stappen en de strijd aangaan met zijn geweten.

Meningen van de leesclubleden:

* 'Meesterlijk geschreven verhaal over vriendschap hiƫrarchie, angst en trouw'

* 'Puur drama vanuit een kinderlijk brein.'

* 'Beeldend geschreven met groot inlevingsvermogen.'

* 'Makkelijk leesbaar maar het raakte geen gevoelige snaar.'

* 'Meer een jeugdboek, in de trant van 'De jongen in de gestreepte pyjama'.

* 'Goed vlot leesbaar boek maar een onbevredigd einde.'

* 'Helder geschreven waarbij je een goed inzicht krijgt in de hoofdpersoon.'

* 'Een zeer vermakelijk verhaal maar minder geschikt als leesclubboek.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten