donderdag 5 september 2019

Fluisternetwerk - Chandler Baker

Afbeeldingsresultaat voor fluisternetwerk chandler baker''Niets van het bovenstaande zou mogelijk zijn geweest als ik niet het geluk gehad te trouwen met een man die mijn carrière vóór zijn eigen carrière plaatst en die het ‘eerlijk verdelen van de huishoudelijke taken’ niet gelijkstelt aan ‘gezeur’. Het helpt ook dat hij jaren geleden is gestopt met golfen.
Net als de meeste vrouwen die ik ken, ben ik continu bezig een allegaartje aan oppasadressen bij elkaar te schrapen. In mijn hoofd doe ik vervolgens ingewikkelde, pseudomasochistische sommen om er zeker van te zijn dat ik meer uren doorbreng met mijn dochter dan alle anderen. Ik maak kleuterschooltraktaties in de hoop dat ze niet de allerslechtste traktaties van de klas zijn (mijn doel is steevast de derde of vierde plaats van onderen). Het stoort me dat vaders die hun kind komen ophalen allerlei ‘goeie vader’-lof krijgen toegewuifd terwijl ik elke dag precies hetzelfde doe. (Is dat kinderachtig van me?) Ook als de baby de hele nacht wakker is geweest, ga ik naar mijn werk. Op die lange middagen kan het zijn dat ik even zit te janken op kantoor. (Wie zal het zeggen?)
Eigenlijk denk ik dat er nog heel wat rimpels zijn glad te strijken voor vrouwen op het werk, maar mijn vriendinnen verzekeren me ervan dat we het al een stuk beter maken voor onze dochters. Gemakkelijker. Minder een mijnenveld. Ik denk hier vaak over na en heb het er veel over met vriendinnen onder het genot van glazen wijn of tijdens onze lunchwandelingen op meegebrachte sneakers. Op een gegeven moment merkte ik dat ik het er zo vaak over had – vooral de laatste tijd – dat ik aan Fluisternetwerk ben begonnen''

Sloane, Ardie, Grace en Rosalita werken al jaren bij Truvic Inc. Het plotselinge overlijden van hun directeur betekent dat Ames waarschijnlijk nu de leiding zal krijgen. Ames wordt echter al jarenlang omringd door geruchten over hoe hij vrouwen behandelt. Deze geruchten werden altijd genegeerd of onder de tafel geveegd door degene die boven hem stonden.
Deze keer, als er wederom ongepast gedrag wordt gesignaleerd, gaat dat niet geruisloos voorbij. Nu is het genoeg geweest.
Het besluit van Sloane en haar collega's ontketent een catastrofe in het kantoor. Leugens worden ontmaskerd. Geheimen zullen worden onthuld en dat loopt niet voor iedereen goed af. Al hun levens, als vrouwen, moeders, echtgenotes, vriendinnen, zelfs als tegenstanders, zullen dramatisch veranderen.

De schrijfster Chandler Baker gebruikt haar eigen ervaring als leidraad voor deze uitdagende, verontrustende en zeer actuele roman. Knap is dat ze het boek zo heeft geschreven dat het niet geheel haar verhaal of verslag is maar een goed lopende, spannende roman met een hoog geloofwaardigheidsgehalte. Al is het soms hier en daar ook wat langdradig.
Op een zeer vlotte en duidelijke manier weet ze de perikelen tussen de mannen- en vrouwencultuur op de werkvloer bloot te leggen. Met humor en scherpe precisie snijdt ze actuele onderwerpen aan zoals seksuele intimidatie, manipulatie, vriendjespolitiek en doofpot affaires.

Het boek is verdeeld in verleden en heden. Het heden wordt gekenmerkt door de politieverhoren en getuigenverklaringen. In het verleden kom je achter het hoe en waarom. Uiteindelijk haalt het verleden het heden in en wordt het een mooi sluitend geheel. Ook wordt er elke keer vanuit een ander perspectief geschreven, dit geeft een groter  en duidelijk overzicht van de gebeurtenissen zijn complexheid. Toch is het vaak wel even onduidelijk wie er aan het woord is omdat er geen naam boven de hoofdstukken staat.
De schrijfster weet een aantal goede twisten in te bouwen wat maakt je boeiend verder leest tot de verrassende ontknoping. Wel blijven de personages, ondanks de heftige gebeurtenissen, wat aan de oppervlakte.

In een wereld waar de #metoo affaires niet meer te negeren zijn weet Chandler Baker een verrassend, duidelijk en geen meelijwekkend boek te schrijven. Het is ook niet zo gek dat Reese Whitherspoon met haar productiebedrijf de rechten voor een tv-serie heeft opgekocht. Ook de liefhebbers van Suits en Big Little Lies zullen smullen van dit verhaal.
Een aanrader!

Dit boek mocht ik lezen als onderdeel van een blogtour, gerealiseerd door uitgeverij AW. Bruna. Verschillende bloggers geven hun mening over dit boek. 7 september verschijnt de recensie van Corina van Samenlezenisleuker
 https://samenlezenisleuker.wordpress.com/


Geen opmerkingen:

Een reactie posten