''In deze wereld draait het om kunst en kunstschatten...van ethiek is weinig sprake. Kunst vertegenwoordigt geld en geld is macht. Het is fijn om een Van Gogh aan de muur te hebben hangen, maar het is ook fijn dat je daarmee je zwarte geld kunt wit wassen.''
Jacques en Anton, twee oude vrienden, vinden kort na elkaar de dood. De een pleegt zelfmoord, de ander krijgt een hartaanval. Een tragische samenloop van omstandigheden, zo lijkt het. Niemand legt het verband met de opzienbarende ontdekking die de mannen kort daarvoor hebben gedaan. Wat ook niet kan, want ze hebben hun vondst angstvallig geheimgehouden...dachten ze.
Dertig jaar later wordt op klaarlichte dag de bekende kunsthandelaar Louis Post in zijn winkel in hartje Amsterdam vermoord. Arjen Hageveld, professor in de kunstgeschiedenis, denkt te weten waarom. Het moet haast wel te maken hebben met het schilderij van de achttiende-eeuwse schilde Isaac Pietersz waarover hij Louis kort daarvoor had verteld. Een schilderij waar een van zijn studenten onderzoekt naar doet. Een schilderij met een geheim.
Katja Hiemstra, de studente in kwestie, heeft geen idee hoe opzienbarend datgene is wat ze heeft ontdekt. Voor haar heeft het doek van Pietersz vooral emotionele waarde: het was vroeger van haar grootvader Anton. Alleen valt het proces dat zij en Arjan in gang hebben gezet niet meer te stoppen. Het nieuws van hun vondst reikt ver, tot in Genève en Sint-Petersburg aan toe. Er staat veel op het spel en niemand kan het zich veroorloven te verliezen. Maar wie trekt er achter de schermen eigenlijk aan de touwtjes?
Tegen de achtergrond van de schimmige internationale kunsthandel neemt de auteur Peter Römer je mee in een kat en muisspel tussen bezitter en handelaars van een schilderij. Duidelijk is te merken aan de schrijfstijl dat we hier te maken hebben met een schrijver van scenario's, het is een doorlopende vlotte gebeurtenis met veel dialoog en uitgebreide sfeerbeschrijvingen. Vooral de stad Amsterdam en het Rijksmuseum worden liefdevol en met veel details beschreven. De hoofdpersonen zijn goed karakteriseert, toch krijg ik voor geen enkel persoon sympathie.
Direct bij aanvang van lezen zit je in het verhaal, het boek bestaat uit vijf hoofdstukken en eindigen allemaal met een soort van cliffhanger wat nieuwsgierig maakt en aanzet tot doorlezen.
Het onderwerp is interessant. Over de illegale handel in de kunstwereld is niet zoveel bekend en dat een schilderij een dergelijke schat kan bevatten is zeer boeiend om te lezen. De manier waarop ze dat onderzoeken en de interesse van goedwillende en kwaadwillende mensen is goed neergezet.
Genoeg materiaal om er dus een spannend en onderhoudend verhaal van te maken wat je in principe achter elkaar uitleest. Alleen het einde viel tegen; ineens waren daar de James Bond-achtige scènes die het verhaal compleet uit zijn verband trokken. Dat de rechten om er een serie van te maken reeds van verkocht zijn snap ik dan weer wel.
Een prettig, niet al te dik, tussendoor boek!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten