''Je kan een geheim bewaren of een geheim verklappen. Wat vinden jullie, moeten geheimen altijd bewaard blijven?’’
Niet lang na de geboorte van haar zoontje Daan ontdekt Ella dat haar man Rob er een Thaise minnares op na houdt. Erger nog, in de krant staat opeens een bericht dat een jonge Thaise vrouw in een naburige gemeente op gruwelijke wijze werd vermoord.
Rob beweert dat hij deze vrouw nooit heeft ontmoet. In de hoop dat Rob niets met deze moord te maken heeft gaat Ella zelf op onderzoek uit.
De schrijfster Bettie Elias heeft al meerdere bekroonde boeken geschreven. Ze
maakte naam met jeugdboeken en haar eerste misdaadroman ‘Het tuinfeest’ werd
bekroond met de Schaduwprijs 2020 voor het beste Nederlandse thrillerdebuut. Daarna
volgde de boeken ‘Bloedbanden’ en ‘De ongewenste gast’. Het boek ‘De ongewenste
gast’ heb ik ook gelezen en gerecenseerd. Deze recensie kun je ook lezen op dit blog.
Bettie Elias benaderde mij wederom voor het lezen van haar nieuwste boek ‘Ticket
zonder retour’, en daar was ik erg blij om.
Al bij het lezen van de eerste bladzijde
zit je midden in het verhaal. Ik vind het altijd knap van schrijvers wanneer ze dat
voor elkaar krijgen. Dat ze een scène zo kunnen omschrijven dat je als lezer meteen
het gevoel krijgt direct onderdeel te zijn van de gebeurtenissen.
Het is niet alleen de setting die Bettie Elias goed weet te omschrijven, ook de
personages worden goed uitgeschreven. De hoofdpersonen vertellen vaak vanuit
hun eigen gedachten en daardoor ervaar je meer emotie bij het verhaal. Dit komt
ook door de flashbacks die gebruikt worden. Deze zorgen ervoor dat het een overzichtelijk en compleet verhaal is geworden.
Vooral de onmacht en wanhoop bij de
personages zijn voelbaar. Ik merkte dat ik een paar keer de neiging had de
personages toe te spreken en dan kun je wel zeggen dat je in het verhaal zit.
De schrijfstijl is vlot en de hoofdstukken zijn kort waardoor het leestempo hoog
ligt. Dat is wel fijn want de opbouw van het verhaal zelf is hier en daar wel wat langdradig.
De spanningsboog wordt gedurende het verhaal strakker en strakker aangetrokken,
dat heeft Bettie Elias heel goed gedaan. Net zoals de twist aan het einde van
het verhaal. Maar wat vooral heel knap aan dit boek is, is dat het een
beschrijving betreft van een privékwestie. Daardoor is het een klein intiem spannend en verrassend verhaal geworden.
Dank je wel Bettie Elias voor het recensie exemplaar. Hierbij wil ik wel melden
dat het verkrijgen van een recensie exemplaar geen invloed heeft op mijn mening
over het verhaal. ‘Ticket zonder retour’ is terecht een goede en spannende
psychologische misdaadroman. Overigens is de titel ‘Ticket zonder retour’ perfect
gekozen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten