donderdag 22 februari 2024

Al mijn geheimen - Lynn Austen



''Verandering kan moeilijk zijn, maar kan ook heel goed voor ons zijn.''

New York, 1898. Wanneer haar man onverwachts overlijdt en haar niets nalaat van zijn grote erfenis, doet Sylvia er alles aan om haar dochter Adelaide te ontzien. Als ze een goede echtgenoot voor haar vindt voordat iemand erachter komt dat ze bijna aan de grond zitten, hoeft er misschien wel niets aan hun welgestelde leefstijl te veranderen. 
Sylvia's schoonmoeder Junietta gelooft dat hun leven wel wat opschudding kan gebruiken. ze heeft een heel ander soort bestaan voor haar schoon- en kleindochter in gedachte, ver weg van de verwachtingen van de New Yorkse high society. Maar om deze droom een kans te geven, moeten zowel Sylvia als Junietta eerst de pijnlijke geheimen uit hun verleden aan het licht brengen. 

Samen met andere bloggers vormden we het #launchteamalmijngeheimen en mochten we het boek, in manuscript vorm, al voor de kerst lezen. En ondanks de drukte van de decembermaand heb ik het boek in twee dagen uitgelezen. Vanaf de eerste pagina was ik geboeid en liet het verhaal me niet meer los. Ik wilde weten hoe dit af ging lopen.

Het boek ‘Al mijn geheimen’ valt in de categorie familiesaga. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van drie vrouwen: schoonmoeder, dochter en kleindochter. Het is duidelijk dat er een tijd van verandering voor de deur staat. Maar deze wordt niet zonder slag of stoot zomaar aangenomen en zo komen de vrouwen regelmatig voor discussies en conflicten te staan.
Door een noodlottig ongeval moeten de drie dames wel tot elkaar proberen te komen. Deze scènes zijn van alle tijden en daarom voor de lezer, en dus ook voor mij, zo herkenbaar.

Naast het indrukwekkende familieverhaal is er ook een historisch element. Al lezende krijg je stukjes van de slavernij en bijvoorbeeld het vrouwenkiesrecht mee. Maar dit is niet als feiten benoemd maar heel mooi en natuurlijk in het verhaal verweven. Je kan wel merken dat de auteur Lynn Austin gedegen onderzoek heeft gedaan voor het boek ‘Al mijn geheimen’. Heel duidelijk heeft ze de strijd van de vrouwen voor hun recht weten weet te geven. Daarnaast heeft Lynn Austin ook nog eens een hele vlotte en beeldende schrijfstijl waardoor het verhaal echt tot leven komt.

Dat het verhaal ‘Al mijn geheimen’ weet te raken komt ook doordat de drie personages zo goed beschreven zijn. Alle drie de vrouwen hebben een totaal eigen karakter en dat wordt heel goed weergegeven. Dit uit zich vooral in situaties waarin de vrouwen de visie op een bepaald onderwerp tonen. Hun verschillende meningen en gevoelens komen dan goed zichtbaar naar voren. Dat maakt dat je de personages in het boek als echte mensen beschouwd en je ze ook begrijpt en meeleeft. Dat heeft Lynn Austen subliem gedaan.

De opbouw van het verhaal ‘Al mijn geheimen’ is ook goed gedaan. Langzaam maar zeker zie en voel je de band tussen de vrouwen veranderen. Het verwerkingsproces wat de vrouwen nodig hebben na het onthullen van de geheimen krijgt alle tijd, maar wordt niet overdreven. Emoties als angst, verlies, rouw, liefde, hoop en vergeving worden goed uitgeschreven en het geloof In God krijgt hierbij een mooie passende rol.

Het boek ‘Al mijn geheimen’ van Lynn Austin is een prachtig, ontroerend en meeslepend familieverhaal over drie vrouwen die door het noodlot hun krachten en elkaar beter leren kennen. Het is een boek wat me wist te raken en wat ik zeker zal aanraden.

Met dank aan uitgeverij Kokboekencentrum voor de deelname aan het #launchteamalmijngeheimen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten