In
een huis op Värmdö gaat een alarm af. Een bewaker komt op de
melding af maar treft daar geen gewone inbraak aan. Hij ontdekt een
lichaam, en doet direct melding van een moord.
Ondanks het feit dat haar werkgever het afkeurt neemt de advocate Emelie, in haar eigen tijd, de zaak aan. Wie is het slachtoffer? En waarom leiden alle sporen naar Mats Emanuelsson, de man die Teddy ooit ontvoerde?
Door Emelies onderzoek wordt Teddy gedwongen om de confrontatie aan te gaan met zijn verleden. Intussen maakt zijn opstandige neef Nikola dezelfde fouten die Teddy ooit maakte. En voor ze het weten raken ze alle drie verstrikt in een spel met wel heel hoge inzetten.
Ondanks het feit dat haar werkgever het afkeurt neemt de advocate Emelie, in haar eigen tijd, de zaak aan. Wie is het slachtoffer? En waarom leiden alle sporen naar Mats Emanuelsson, de man die Teddy ooit ontvoerde?
Door Emelies onderzoek wordt Teddy gedwongen om de confrontatie aan te gaan met zijn verleden. Intussen maakt zijn opstandige neef Nikola dezelfde fouten die Teddy ooit maakte. En voor ze het weten raken ze alle drie verstrikt in een spel met wel heel hoge inzetten.
'Stockholm
Delete' is het tweede deel van een trilogie, die begon met 'VIP-room'.
Wederom zijn de hoofdpersonages Emilie, een beginnend advocate, en de
doorgewinterde Teddy, voor niets of niemand bang. Beide worden beter
uitgelicht in dit vervolg, ze groeien net als de spanning.
De kracht van de schrijver Jens Lapidus is de taal die hij gebruikt; rauw, kort en duidelijk. Zo van de straat. Dit geeft het een goede geloofwaardigheid maar kan ook tegen hem werken wanneer je er niet bekend mee bent. De korte zinnen geven aan de actie in het verhaal meer vaart en spanning.
De kracht van de schrijver Jens Lapidus is de taal die hij gebruikt; rauw, kort en duidelijk. Zo van de straat. Dit geeft het een goede geloofwaardigheid maar kan ook tegen hem werken wanneer je er niet bekend mee bent. De korte zinnen geven aan de actie in het verhaal meer vaart en spanning.
De
verhoorverslagen zijn heel interessant en de manier waarop hij de
bovenwereld met de onderwereld en hun praktijken beschrijft is
huiveringwekkend.
De
meeste personages uit het eerste deel komen ook weer voor in
'Stockholm delete'. Ze hebben allemaal een duidelijk doel en doen
alles om dat te bereiken. De schrijver gaat niet heel erg diep in op
de psyche van de personages maar je komt wel net genoeg over hun te
weten dat je begrijpt waarom ze doen wat ze doen.
Alle
open eindjes worden in dit deel goed bij elkaar gebracht. Toch valt
het aan te raden de delen achter elkaar te lezen om je niet te
verliezen in alle informatie die er op je af komt. Het is dan ook te
hopen dat het derde deel niet al te lang op zich zal laten wachten.
Een
echte thriller met een kijkje in de geheime keuken van het bankwezen
en hun samenwerking met criminelen. Maar misschien toch iets meer
voor de mannelijke lezers dan voor de vrouwelijke.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten