vrijdag 1 december 2023

Wat ik wil voor kerst - Catherine Walsh


‘’Wat nou?...Nee, niks. Ik zat alleen te bedenken hoe ik je fan kan maken van de meest fantastische dagen in het jaar.’’

 

Het verhaal van ‘Wat ik wil voor kerst’
Het is bijna kerst. Molly en Andrew willen naar hun families in Ierland, maar een gigantische sneeuwstorm saboteert hun vlucht. Eén keer per jaar, al tien jaar op rij, zit Molly op de laatste vlucht vanuit Chicago naast Andrew lauwe vliegtuigwijn te drinken, elkaar bijpratend over hun leven. Ondanks hun verschillen is dit een kersttraditie die ze koesteren.

Andrew is een feestdagenfanaticus, en Molly heeft er niets mee, maar weet hoe belangrijk het voor hem is om met kerst in Ierland te zijn. Dus die storm is een probleem. In plaats van de verstandige oplossing – samen de feestdagen vieren in Amerika – besluit Molly om voor de totaal onverstandige oplossing te gaan.
Ze belooft Andrew thuis te krijgen, op tijd, voor zijn moeders befaamde kerstdiner. De klok tikt, maar Molly heeft een plan. En zolang de nogal specifieke combinatie van taxi’s, vliegtuigen, boten en treinen blijft werken, kan het niet misgaan. Wat ze niet weet, terwijl de sneeuw blijft vallen, is dat het universum misschien toch iets anders in petto heeft.

It’s the most wonderfull time of the year
Kerst, ik hou er zo van. De lichtjes, de magie, de liedjes en de films. Ik kan er niet genoeg van krijgen. Met als hoogtepunt het kerstdiner met familie en vrienden op kerstavond. Inderdaad kerstavond, dat is voor mij het mooiste kerstmoment. Dan lijken alle lichtjes extra te schitteren, en beleef ik het echte kerstgevoel.

Elk jaar neem ik me dan ook voor om nog eerder te beginnen met het lezen van kerstromans, want voor je het weet is de maand december alweer om.
Toen ik op een hete dag in augustus een uitnodiging kreeg om het boek ‘Wat ik wil voor kerst’, te gaan lezen was ik direct enthousiast. En onlangs kwam door de brievenbus mijn eerste ‘kerstpakket’.  Wat een feestje om uit te pakken en wat een voorpret om het boek te gaan lezen.

'Wat ik wil voor kerst' is een echte kerstroman
Zoek je een perfecte kerst feel-good om in de feeststemming te komen dan heb je met ‘Wat ik wil voor kerst’ het ideale boek in handen.
De schrijfstijl van het boek is simpel, vlot en beeldend. Eigenlijk zou het zo een kant en klaar scenario voor een kerstfilm kunnen zijn.

De karakters krijgen net genoeg diepgang om ze een eigen identiteit te geven. Het verhaal in het heden wordt afgewisseld door flashbacks naar het verleden. Hun eerste ontmoeting en de daarop ontstane traditie en groeiende vriendschap komt zo mooi in beeld. De gesprekken tussen de hoofdpersonages Molly en Andrew zijn dynamisch en doorspekt met humor. In elke tegenslag zien ze wel weer een oplossing.

De omweg die ze uiteindelijk maken, om dan toch maar in Ierland te raken, brengt bizarre gebeurtenissen met ze mee. Laat je daarin gewoon meevoeren en je komt dan vanzelf in de kerststemming. Want dit boek sprankelt en geeft (on)bewust het belang van vriendschap, liefde, hoop en familietradities mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten