dinsdag 8 november 2022

De Magdalenacodex - Jeroen Windmeijer & Jacob Slavenburg


''Onderzoek alles, behoud het goede en vermijd elk kwaad, in welke vorm het zich ook voordoet.''


In het Venetiaanse Marciana, een van de oudste bibliotheken ter wereld, stuit bibliothecaris Marco Visconti op een eeuwenoud manuscript. Het lijkt te zijn geschreven door Simon, de broer van Jezus, en het gaat over Maria Magdalena, de vrouw die al tweeduizend jaar lang tot de verbeelding spreekt.
Al snel wordt  het manuscript het middelpunt van een strijd op en leven en dood. Waar de een de waarheid zo snel mogelijk naar buiten wil brengen, wil de ander Maria Magdalena voor altijd het zwijgen opleggen. 

Drie vrouwen - Sofia, Susanna en Veronica - worden ongewild hoeders van het gevoelige geheim dat het manuscript herbergt. Maar dan blijkt: wie het manuscript in handen heef is zijn leven niet zeker.


Het boek 'De Magdalenacodex' is het laatste deel van een trilogie over sterke, machtige vrouwen. Het eerste boek was 'Isisgeheim', deze werd gevold door 'Het Evacomplex'.
De boeken vormen een trilogie maar zijn ook gewoon goed op zichzelf te lezen. 

Auteur Jeroen Windmeijer is internationaal bekend geworden door zijn spannende thrillers zoals het 'Pauluslabyrint' en 'De stenen God'. Cultuurhistoricus Jacob Slavenburg heeft boeken geschreven over het christendom en spiritualiteit en mystiek. Hun vriendschap en liefde voor geschiedenis en religie leidden tot het schrijven van deze trilogie.


                                                  ''De macht van het woord''

'De Magdalenacodex' begint sterk en is onderhoudend. De ervaren schrijfpen van Jeroen Windmeijer is duidelijk te herkennen. Mede door de spanningsopbouw. Zijn schrijfstijl is vlot dus de leessnelheid is hoog.
De personages komen wat minder goed uit de verf. Ze worden nauwelijks uitgeschreven en blijven daardoor vlak, zwak maar vooral emotieloos. De lijst aan het begin van het verhaal geeft goede informatie over de rollen van de personages in het verhaal, wat zeer verhelderd werkt. Geen enkel persoon in het verhaal maakt een sterke indruk en dat is meteen de voorbode voor de rest van het verhaal. Want waar het begin best nog sterk start wordt het verderop zwakker en zwakker. De spanning valt weg en, wat mij betreft, wordt het verhaal dan ook ongeloofwaardig. 

Dat ongeloofwaardige zit hem vooral in het feit dat er meerdere landen bij dit verhaal betrokken zijn. Er wordt door de hoofdpersonages een complete rondreis door Europa gemaakt om de daders van de gestolen Magdalenacodex te vinden. Wanneer het meerdere landen betreft komt vaak Interpol om de hoek kijken en die nemen dan de (moord)zaak over.
Maar deze zaak wordt voornamelijk uitgepluisd door de hoofdpersonages zelf. En daar verlies ik de aandacht. Doordat geen enkel personage sterk overkomt, overredingskracht of een uitgesproken mening heeft, lijkt het onwaarschijnlijk dat zij deze klus zouden kunnen klaren. Of het ze lukt, dan zou je het boek moeten lezen...

De geschiedenis met betrekking tot het verhaal van Maria Magdalena is wel heel interessant beschreven. Maria Magdalena, ondertussen heilig verklaard door het Vaticaan, krijgt in dit verhaal eindelijk eens een positieve beschrijving. In plaats van de afvallige vrouw, zoals ze altijd beschreven wordt, is haar verhaal nu eens vanuit een ander perspectief bekeken. Achter de roddel en achterklap blijkt een heel ander verhaal te zitten en zo is het verhaal bijna een ode aan Maria Magdalena geworden.
De kennis van Jacob Slavenburg is heel erg merkbaar en tijdens het lezen leer je veel over de gebeurtenissen in die tijd. Heel goed gedaan.

Het thrillergehalte kan ik in dit verhaal echt niet terugvinden. Het is meer een spannend geschiedenis verhaal/roman, geworden. Door de interessante en onderhoudende historische feiten heb ik het verhaal toch nog met plezier uitgelezen. Het is echter wel te hopen dat Jacob Windmeijer, met zijn talent voor schrijven, zijn goede pen weer oppakt en een echt spannende thriller gaat schrijven.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten